‘Wij zijn gegroeid door te innoveren’, steekt Frans van wal. Ruim 20 jaar geleden begon hij, samen met zijn compagnon, zijn bedrijf in samengeperste lucht en compressoren. Vandaag levert en installeert hij complete persluchtsystemen en pneumatische componenten voor de industrie, automotive, farmacie en agro automatisering. ‘Wij zijn gegroeid door te innoveren. Zowel in technische oplossingen als processen.’
Digitaliseren met webshop
Een voorbeeld kan Frans moeiteloos noemen. ‘In de jaren 2000 waren wij een van de eerste bedrijven in onze branche die online producten ging verlopen.’ Het grote productaanbod van 100.000 artikelen wordt overzichtelijk gepresenteerd in de webshop. ‘Klanten kunnen via het online order systeem alle producten eenvoudig bestellen. Dit was zo succesvol dat ons bedrijf een flinke groei doormaakte.’
Effectiever werken door data
De laatste jaren is FHT Perslucht meer met data gaan werken. ‘In het Smart Industries Fiedlab de Peel zijn wij hiermee gaan experimenteren. We monitoren op afstand de compressoren van onze klanten. De data vertellen ons wanneer een compressor kapot gaat. Zo kunnen wij ons serviceafspraken beter inplannen. Door het inzetten van deze data is onze serviceafdeling 30-40% effectiever geworden. Dat moet ook wel, want in de huidige arbeidsmarkt zijn er geen extra servicemonteurs te krijgen!’
Frisse wind en nieuwe kansen
Peter de Witte, directeur van Innovatiehuis de Peel, benaderde FHT Perslucht met de QuickScan Innovatiekracht. Frans wilde graag meedoen. ‘De scan beschouw ik als een frisse wind die laat zien waar nog meer mogelijkheden zitten.’ En wat was het resultaat? ‘De scan wees uit dat we al erg goed bezig zijn. We lopen voorop, bijvoorbeeld in het gebruik van data.’ Maar innovatie stopt natuurlijk nooit. De scan bracht ook de kansen voor FHT perslucht in beeld.
Innovatie in het DNA
Voor het Deurnese bedrijf liggen de kansen in het vergroten van de slagkracht. ‘Als mkb zijn we soms nog wat te klein om mogelijkheden direct te implementeren. Binnen ons bedrijf zijn het nu nog vaak dezelfde medewerkers die bezig zijn met innovatie. Om onze eigen slagkracht te vergroten, gaan we meer medewerkers opleiden om innovatie eigen te maken. Innovatie moet meer regel zijn dan uitzondering. Het moet bij iedereen in het DNA komen te zitten, dan kunnen we samen kunnen blijven groeien.’