De resultaten van dit regionale samenwerkingsverband om toerisme te promoten zijn zo goed, dat de zes Peelgemeenten verder willen met deze gezamenlijke marketingorganisatie. ,,Maar dan wel op eigen vleugels en onder eigen paraplu, zo is de bedoeling”, zegt regiomarketeer Jolijn Brouwers. ,,We zijn destijds begonnen onder de hoede van Innovatiehuis De Peel. Maar gezien de groei die we hebben doorgemaakt, de goede resultaten en de tevredenheid daarover bij de zes betrokken gemeenten, gaan we vanaf 1 januari 2025 op eigen kracht verder.”
Papierwerk
De voorbereidingen voor die verzelfstandiging zijn intussen in volle gang. ,,De betrokken wethouders zijn het daarover al eens”, zegt Brouwers, een van de twee regiomarketeers van het Land van de Peel. ,,De volgende stap is dat we nu al het papierwerk in orde aan het maken zijn en ook financiële voorbereidingen aan het treffen zijn.
De organisatie wordt volledig bekostigd door de zes Peelgemeenten: Helmond, Deurne, Asten, Someren, Laarbeek en Gemert-Bakel. ,,De zes betrokken gemeenteraden moeten er dus ook nog hun mening over geven. Als die akkoord zijn, volgt de daadwerkelijke oprichting van de stichting en komt er een zoektocht naar een geschikte directeur/bestuurder en moet er ook een raad van toezicht worden benoemd.”
Vlaanderen
Land van de Peel ging drie jaar geleden, in april 2021, van start als nieuwe organisatie in De Peel. Met als deze regio nadrukkelijk op de kaart te zetten als aantrekkelijke bestemming voor toeristen. Met name vanuit de rest van het land maar ook vanuit Vlaanderen en net over de grens vanuit Duitsland.
,,In die missie zijn we zeker geslaagd”, blikt Brouwers terug. ,,Het aantal bezoekers vanuit de directe buurlanden is fors gestegen, horen we aan alle kanten van de ondernemers in regio waar we uiteraard nauw mee samenwerken.”
Arbeidsmigranten
Concrete cijfers over het gestegen toeristenbezoek om die berichten ook feitelijk te onderbouwen ontbreken, voegt ze daar aan toe. ,,Er zijn per gemeente wel cijfers over de toeristenbelasting die wordt betaald. Maar daarin zijn ook de overnachtingen van arbeidsmigranten verwerkt, dus die zijn niet representatief. Als we daarnaast bijvoorbeeld kijken naar het aantal bezoekers van onze website zien we dat die in een paar jaar tijd explosief zijn gestegen. Dat bevestigt de trend die de ondernemers signaleren.”
Behalve met de ondernemers in de horeca- en recreatiebranche werkt Land van de Peel volop samen met de lokale VVV’s en de Brabantse organisatie Visit Brabant. ,,Dat alles gelukkig tot grote tevredenheid van iedereen. We hebben samen een paar zeer succesvolle campagnes achter de rug. Dat succes willen we de komende jaren verder gaan uitbouwen.”'
Bron: Dit artikel is afkomstig uit het Eindhovens Dagblad.