In 2020 werd een MKB-deal: ‘Peel Digitaal’ toegekend om ondernemers in de Peelregio bewust te maken van de mogelijkheden van digitalisering. In september 2021 kwam daar de MRE-herstelaanpak: ‘Op weg naar een toekomstbestendige, digitale Peel’ nog bij.
‘Tijdens de coronaperiode werd voor sommige mkb’s uit de Peel pijnlijk duidelijk dat zij écht aan de slag moeten met digitalisering om het hoofd boven water te houden’, vertelt Florence. ‘Daarnaast maakt het digitaliseren van informatie of bedrijfsprocessen een bedrijf slimmer, flexibeler en duurzamer. In tijden van arbeidsschaarste kun je zo meer doen met minder mensen. Digitaliseren dwingt je namelijk om producten of handelingen te beschrijven. Zo kom je er als ondernemer achter dat zaken anders moeten en kunnen. Voor de Peelregio is het belangrijk dat we niet verzanden in de dagelijkse gang van zaken, maar onze maakbedrijven klaar maken voor de toekomst!’ Met de MKB-deal organiseerde Florence, namens het Innovatiehuis, diverse workshops, events en kennissessies over onderwerpen zoals cybersecurity, SEO/SEA, ChatGPT en servitization.
Informatie, inspiratie en zelf aan de slag!
Het doel van de diverse bijeenkomsten was om de kennis van deelnemers te vergroten en hen te inspireren om digitalisering binnen hun bedrijf toe te passen. Florence legt uit: ‘In kennissessies en workshops, met maximaal 25 deelnemers, begeleidt een expert de organisaties. Na het theoretische gedeelte gaan de deelnemers zelf met opdrachten aan de slag. De praktische tips kunnen zij vervolgens direct toepassen binnen hun bedrijf. Ook is er altijd tijd voor het stellen van bedrijfsspecifieke vragen.’ Naast kennissessies, gericht op kennis vergroten en inspireren, en workshops om zelf aan de slag te gaan, werden er ook vervolgtrajecten aangeboden. ‘Tijdens 1:1 trajecten gericht op 1 organisatie wordt een bedrijfscasus verder uitgewerkt met behulp van een expert.’
ChatGPT als inspiratiebron
Deelneemster Miriam van Gorp heeft altijd al een sterke interesse gehad in digitalisering. ‘Als er een workshop gehouden wordt over nieuwe technieken, meld ik me altijd direct aan.’ Ze volgde de ChatGPT workshop en kon de opgedane kennis direct toepassen in haar familiebedrijf, Topfiltration Europe. ‘Wij leveren filterproducten voor industriële voertuigen en machines. Ons bedrijf is technisch, maar ikzelf ben dat niet. Het was altijd een uitdaging voor mij om content te maken voor technische producten. Met ChatGPT als inspiratiebron, lukt me dit nu veel beter!’
In samenwerking met onze partners
Dankzij de samenwerkingen met partners zoals Helmond Start, Klikopmorgen.nl, WTC Eindhoven, KOP, Brainport Development, Fontys en Summa kon Florence meer workshops organiseren en een groter publiek bereiken. Als een sessie vol zat, schakelde ik snel met onze partners, en dan werden er extra sessies ingepland. Zo hebben we het kennisniveau van maar liefst 776 deelnemers uit de Peel kunnen vergroten.’
Verdiepingssessie en 1-op-1 trajecten voor het mkb
Ook in de toekomst blijft Innovatiehuis de Peel bijeenkomsten organiseren over actuele digitaliseringthema’s. Er zijn al diverse nieuwe kennissessies en workshops gepland voor december, januari en februari over GenAI, digital marketing en cybersecurity in samenwerking met Interpolis. Florence: ‘Naast workshops bieden we ook verdiepingssessies en op maat gemaakte 1-op-1 trajecten voor mkb’s. Bijvoorbeeld over het inrichten van een ERP-systeem, het maken van je eigen chatbot en data analyse met behulp van ChatGPT. Ben je benieuwd of jouw bedrijf de cybersecurity goed op orde heeft? Onze ethische hacker kan jouw digitale beveiliging doorlichten.’
Meer weten over de digitalisering workshops of maatwerktrajecten? Neem dan contact op met Florence Bongers-Rijnders.